thorslunda gård

vilken dag det blev igår.
kl 9 började vi lasta häst och kl 10 hade vi tid i torslunda. det vi faktiskt inte visste om innan var att det faktiskt va veterinär där igår. det började iallafall med att jag fick springa med lill-dennis och dom kollade hur han rörde sig, fick även longera för att se tydligare. dom gjorde böjprov och insåg att ja, han är halt. vi började därför en hältutredning. veterinären trodde direkt att det var en kotsenskida (vilket är vanligt på travare) som spökade och vi beslutade därmed att göra ett ultraljud. ultraljudet gav svar på att en led i kotan som normalt är 1 mm var ca 7-8 mm, kroniskt förstorad och vi visste egentligen inte om det är det som gjorde honom halt med tanke på att han varit gallig sen jag köpte honom, alltså har det funnits en längre tid och vissa hästar kan faktiskt leva normalt med det. vi beslutade därför att gå vidare med undersökningar. då bedövades hoven för att se om hältan avtog då han var bedövad, fortfarande halt. vi beslutade att bedöva kotan, han var fortfarande halt. någonstans här tror jag att mamma och jag mentalt gav upp, jag bröt ihop och trodde verkligen inte att det skulle hitta någonting på honom och att det var såhär allting skulle sluta. det var då lunchtid och vi valde att vi ska utreda vidare. dom får bara bedöva hästen gånger, och nu bestämde vi därför att vi skulle bedöva knät, mkt väntetid mellan bedövningarna och att allt skulle verka och hit och dit med allt. dags för våran tur att springa igen och vipps, efter bedövning av knä såg han helt plötsligt bättre ut, ute på longeringen såg dem attan rörde sig bättre och vi kunde helt plötsligt konstatera att det är i knät problemet sitter. frågan var då om vi ville lägga pengar på att gå vidare med utredning eller om vi ville stanna där. vi valde då att gå vidare med en röntgen och där konstaterades att det finns benpålagring i knät. finally, det är det vi ska behandla mot! därefter fick han en kortison spruta i knät och nu är det bara att vänta tills återbesök för att veta om det har hjälpt. känns riktigt skönt att de hittade nånting och att han nu är behandlad.

eftersom jag nu har en häst som lyckas med allt så lär jag ju berätta att han skadade ögat i lördags och nu är han även behandlad mot det. veterinären hittade ett stort med ytligt sår på hornhinnan och nu är det antibiotikadroppar som gäller tills allt är borta! han ska även få pupillvidgande droppar. inte nog med det ska han även äta anti-inflammatoriskt mot både ögat och knät. idag har han stått på boxvila, imorgon och fram tills återbesöket ska han gå i en liten hage där han endast kan skritta (sist han gick i en sån blev han less och rev staktet), -  minuters promenad på hårt underlag dagligen. jag håller tummar och tår för att allt ska bli bra nu, det är han värd! jag med för den delen. ska ut och pussa på honom ikväll igen, han är så söt när han är rakad lite överallt på bakbenet sen sprutorna igår!

allt detta gjorde dom alltså på kliniken i torslunda utanför tierp. underbar personal och ett riktigt trevligt ställe! dem tar sig verkligen tid med varje häst och alla får den tid de behöver, med tanke på att vi fick en heldag där, hela 7 timmar! hur skönt var det inte att det tillochmed fans röntgen på plats?

idag var vi ut på våran första 5 minutare! dennis var en riktgit tröttis idag, inte konstigt efter hans händelserika dag igår med allt detta lugnanade han fick. snart ska jag iväg till tirk och rida, jihoo!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0